Aktualizacja 9.7 drEryk Gabinet dostępna – poznaj zalety aktualizowania
- Dodano główny panel zarządzania dla koordynatora – dotyczy licencji na rozszerzoną obsługę opieki koordynowanej.
- Korzystaj z rozwiązań rekomendowanych – dodano możliwość założenia pacjentowi karty oceny natężenia bólu.
- Pracuj zgodnie z najnowszymi zmianami – usprawniono wprowadzanie i automatyczne zaciąganie danych antropometrycznych.
Po więcej informacji na temat wprowadzonych zmian zapraszamy poniżej.
Aktualizacja 9.7 – Spis treści:
Opieka koordynowana/koordynator
Karta oceny natężenia bólu
Antropometria
Rozliczenia/Techniczne/Inne
- Ułatwienie prawidłowego rozliczania wizyt z zakresu OK
- Aktualizacja słownika powodów skreślenia pacjenta z kolejki
- Łatwa nawigacja po polach formularza skierowania na leczenie uzdrowiskowe
- Lepsze oznaczanie rozpoznań jako główne i współistniejące
- Zaciąganie danych opiekuna do skierowania na leczenie uzdrowiskowe
Lista wprowadzonych zmian w najnowszej wersji drEryk Gabinet
Opieka koordynowana/koordynator
1. Dodano główny panel zarządzania dla koordynatora
Funkcjonalność dostępna tylko dla użytkowników z włączoną licencją na Rozszerzoną obsługę opieki koordynowanej.
Konfiguracja dostępności do funkcji dla koordynatora:
Z poziomu administratora wchodzimy do ustawień: System/Ustawienia/Zakładka konfiguracja dostępu. Pojawi nam się nowa kolumna „Funkcje koordynatora” którą możemy przypisać dla odpowiedniego personelu.
UWAGA! Kolumna będzie nie widoczna, gdy nie mamy określonej żadnej ścieżki w opiece koordynowanej.
Słowniki – rozszerzenie kategorii wizyt
Z poziomu administratora w sekcji ustawienia: System/Ustawienia/zakładka „Słowniki”
Dodaliśmy kategorie, które będą ściśle powiązane z panelem koordynatora:
- Kompleksowa
- Edukacyjna
- Dietetyczna
- Wstępna
- Konsultacyjna
Istnieje możliwość wymuszenia rejestracji każdej wizyty z wybraną kategorią wizyty. Aby rejestracja bez wybranej kategorii była niemożliwa, należy oznaczyć checkboxa “Zablokuj możliwość rejestracji, jeśli nie określono kategorii wizyty”.
Automatycznie dodano Kategorię wizyt do personelu z przypisaną komórką z zakresem OK:
Słowniki – rozszerzenie kategorii wizyt dla zleceń pielęgniarskich i porady edukacyjnej
Z poziomu administratora wchodzimy do ustawień: System/Ustawienia/zakładka „Słowniki”/Słownik świadczeń pielęgniarki POZ i gabinetu zabiegowego.
Dodano zakres świadczenia” Porada edukacyjna w opiece koordynowanej”, który nie będzie raportowany w ZBPOZ.
Podczas realizacji zabiegu „Porada edukacyjna w opiece koordynowanej – automatycznie wybierany zostanie produkty z umowy z OK i produkt 5.01.00.0000195.
Aby dane dotyczące porad edukacyjnych były prawidłowo pokazywane w panelu Zarządzania dla koordynatora, na zleceniu należy wybrać kategorię wizyty “Edukacyjna”.
Panel główny koordynatora „Opieka Koordynowana”
Widok główny „Opieka koordynowana” zawiera listę pacjentów:
- którzy mogą zostać objęci OK na podstawie już rozpoznanych rozpoznań z grup dziedzinowych OK,
- którzy mieli wykonaną poradę wstępną (mieli zlecone/wykonane badania z OK a jeszcze nie mieli postawionego rozpoznania).
Ważne! Warunkiem prawidłowego filtrowania pacjentów w Panelu zarządzania opieką koordynowaną jest wybór prawidłowej kategorii wizyty lub zlecenia podczas rejestracji.
Statusy dla porad: Kompleksowa 2022
- niezlecona – status wyjściowy, pacjent nie posiada rozpoznania z grup dziedzinowych, ale miał poradę wstępną lub zlecone badania z grup dziedzinowych OK
- zlecona – pacjent może zostać objęty OK na podstawie rozpoznań, ale nie został jeszcze umówiony na wizytę
- umówiona – wizyta zarejestrowana z kategorią wizyty „Kompleksowa”
- wykonana – wizyta zatwierdzona z produktem 5.02.00.0000197
- sprawozdana – wizyta, która została potwierdzona w raporcie SWIAD (na podstawie zwrotki potwierdzającej)
- rozliczona – wizyta, która została uwzględniona w zwrotce RUMX)
- odmowa – ręczna zmiana statusu – wymaga podania powodu odmowy
Statusy dla porad: Kompleksowa 2023
- niezlecona – status wyjściowy, pacjent nie posiada rozpoznania z grup dziedzinowych, ale miał poradę wstępną lub zlecone badania z grup dziedzinowych OK
- zlecona – pacjent może zostać objęty OK na podstawie rozpoznań, ale nie został jeszcze umówiony na wizytę
- umówiona – wizyta zarejestrowana z kategorią wizyty „Kompleksowa”
- wykonana – wizyta zatwierdzona z produktem 5.02.00.0000197
- sprawozdana – wizyta, która została potwierdzona w raporcie SWIAD (na podstawie zwrotki potwierdzającej)
- rozliczona – wizyta, która została uwzględniona w zwrotce RUMX
- odmowa – ręczna zmiana statusu – wymaga podania powodu odmowy
Statusy dla porad: Porada Edukacyjna
- niezlecone – brak w IPOM informacji o potrzebie porad edukacyjnych.
- zlecone – ilość zleconych
- wykonane – wszystkie wizyty zlecone w IPOM i zatwierdzone z produktem 5.02.00.0000195.
- sprawozdane – wszystkie zlecone wizyty, które zostały potwierdzone w raporcie SWIAD (na podstawie zwrotki potwierdzającej)
- rozliczone – wszystkie zlecone wizyty, która została uwzględniona w zwrotce RUMX)
- odmowa – ręczna zmiana statusu – wymaga podania powodu odmowy
Statusy dla porad: Porada Dietetyczna
- niezlecone – brak w IPOM informacji o potrzebie porady edukacyjnej.
- zlecone umówione – co najmniej 1 ze zleconych wizyta/zlecenie zarejestrowane z kategorią wizyty/zlecenia „Dietetyczna”
- wykonane – wszystkie zlecone wizyty zatwierdzone z produktem 5.02.00.0000196
- częściowo wykonane – nie wszystkiewizyty zlecone w IPOM i zatwierdzone z produktem 5.02.00.0000196
- sprawozdane – wszystkie zlecone wizyty, które zostały potwierdzone w raporcie SWIAD (na podstawie zwrotki potwierdzającej)
- częściowo sprawozdane – nie wszystkie wizyty zlecone w IPOM i zatwierdzone z produktem 5.02.00.0000196
- rozliczone -wszystkie zlecone wizyty, które zostały uwzględnione w zwrotce RUMX)
- częściowo rozliczone – nie wszystkie zlecone wizyty, która została uwzględniona w zwrotce RUMX
- odmowa – ręczna zmiana statusu – wymaga podania powodu odmowy
Oznaczenia dla ikon:
Historia zmian – wszelkie wprowadzone ręcznie zmiany i usuwanie danych w panelu wymaga logowania w bazie danych i zawierać będzie następujące informacje:
- data i czas czynności
- osoba, która ją wykonała
- typ czynności (utworzenie/zmiana/usunięcie)
- pacjent, którego dotyczyła czynność (jeśli dot. pacjenta)
- status „rozliczone” na podstawie raportu zwrotnego z NFZ
- opis wykonanej czynności
Edytuj komentarz – pozwala edytować/dodawać komentarz do wybranego wiersza.
Eksportuj – pozwala wybrany/filtrowany fragment eksportować do pliku .xls.
Drukuj – pozwala wydrukować wybrany/filtrowany fragment.
Karta oceny natężenia bólu
1. Dodano możliwość założenia pacjentowi karty oceny natężenia bólu.
Do widoku wizyty (POZ, AOS, FIZJO) dodaliśmy nowy rodzaj druku. Przechodzimy do: Druki/”Karta oceny natężenia bólu”:
Po prawej stronie okna i wybraniu „Nowa karta” mamy dostęp do określenia bólu dla danego schorzenia.
Zatwierdź i drukuj jest dostępne po wybraniu i uzupełnieniu poszczególnych zakresów.
- Przycisk „Zatwierdź” – powoduje zapisanie i zamkniecie dokumentu.
- Przycisk „Usuń” – Użytkownik ma możliwość usunięcia karty z wizyty pierwszej lub kolejnej z zachowaniem wszystkich zasad usuwania (powód zmiany).
- Przycisk „Anuluj” – powoduje powrót do wizyty bez zapisanych zmian.
Po lewej stronie okna na „Liście” mamy dostępną historię wystawionych kart natężenia bólu oraz oznaczenia wizyt dla których zostały wykonane.
Po wypełnieniu i zatwierdzeniu 1 wizyty – na kolejnej wizycie u tego pacjenta, dostępny jest przycisk „Kontynuuj” Karta pierwsza jest dostępna do podglądu.
Za pomocą przycisku „Pusty formularz” mamy do wyboru wydruk pustego formularza, który możemy wydrukować w celu uzupełnienia przez pacjenta.
Poniżej podgląd wydruku pustego formularza (kliknij aby powiększyć):
Do danych medycznych również został dodana nową zakładka „Karta oceny natężenia bólu”.
„Kartę oceny natężenia bólu” dodano do Wydruków i umożliwiono dla niej zdefiniowanie nagłówka i podpisu oraz zmianę formatu wydruku na A4, A5 i format recepty.
Domyślnie jest przypisany szablon podpisu “Specjalizacje NPWZ” oraz szablon pieczęci pełnej.
Antropometria
1. Usprawniono wprowadzanie i automatyczne zaciąganie danych antropometrycznych.
Dodano kolumny dla Antropometrii takie jak Cholesterol nie-HDL, Cholesterol HDL
Wartość wprowadzanych danych liczona jest automatycznie
Cholesterol nie-HDL = Cholesterol całkowity – Cholesterol HDL
Dodano filtr „Cholesterol HDL” i „Cholesterol nie-HDL” w oknie Antropometrii w zakładce Dane medyczne pacjenta
Rozliczenia/Techniczne/Inne
1. Wprowadzono mechanizm ułatwiający prawidłowe rozliczanie wizyt z zakresu opieki koordynowanej.
Zgodnie z wytycznymi NFZ, nie wolno rozliczać badań z samodzielną poradą edukacyjną, dietetyczną, receptową oraz zdalną.
Jeżeli lekarz próbuje zatwierdzić, samodzielną konsultację edukacyjną (5.01.00.0000195) lub dietetyczną (5.01.00.0000196) , receptową lub teleporadę, do której zostały dodane procedury wykonanych badań, przy zatwierdzeniu wizyty należy pokazać komunikat:
„Do wizyty zostały dodane wykonane badania. Badania nie zostaną rozliczone przez NFZ. Odepnij produkty od wizyty. Czy chcesz to zrobić teraz?”
- TAK – usuwa procedury i produkty jednostkowe dla badań.
- NIE- zatwierdza wizytę.
2. Zaktualizowano słownik powodów skreślenia pacjenta z kolejki AP-KOLCE.
3. Usprawniono poruszanie się po polach formularza skierowania na leczenie uzdrowiskowe.
4. Ulepszono mechanizm oznaczania rozpoznań jako główne i współistniejące.
5. Dodano mechanizm zaciągania danych opiekuna z kartoteki pacjenta do skierowania na leczenie uzdrowiskowe.