Wróć
Aktualizacja 10.8 dostępna
Aktualizacja

Aktualizacja 10.8 – dostępna

Aktualizacja 10.8 drEryk Gabinet dostępna – poznaj szczegóły

Dowiedz się więcej o zmianach, jakie wprowadza dostępna już aktualizacja 10.8 drEryk Gabinet!

Spis treści:

  1. Tworzenie komunikatu KOL z wykazem pacj. oczekujących do wybr. komórek
  2. Aktualizacja spos. przek. info. o pacj. oczek. do AP-KOLCE dla wybr. zakresów
  3. Uspr. sposobu wprowadzania informacji o antropometrii i wyr. tytoniowych
  4. Umożliwiono utworzenie powtórki leków z datą przyszłą
  5. Dodano obsługę nowego typu rabatu w RUP: „Upust”
  6. Uspr. wysz. i wybier. prod. kontrakt. podczas przyp. ich do poszcz. komórek
  7. Umożliwiono powiązywanie prod. jednostkowych z procedurą ICD9 w POZ
  8. Nowy podział kat. wiekowych dla dzieci w podglądzie raportu deklaracji
  9. Dodano filtrowanie wizyt według godzin do listy zarejestr. pacjentów
  10. Techniczne/Inne

1. Tworzenie komunikatu KOL z wykazem pacjentów oczekujących do wybranych komórek

Na podstawie zmiany rozporządzenia Ministra Zdrowia rozszerzono wykaz świadczeń, w przypadku udzielania których świadczeniodawcy będą prowadzić harmonogramy przyjęć, w tym listy oczekujących na udzielenie świadczenia w czasie rzeczywistym w aplikacji webowej Kolejki Centralne (AP-KOLCE) udostępnionej przez Narodowy Fundusz Zdrowia.  

W związku z tym wprowadziliśmy możliwość utworzenia raportu, którym będzie można zasilić w aplikacji webowej (AP-KOLCE) informację o pacjentach oczekujących na udzielenie świadczenia zgodnie ze wskazanym przez NFZ harmonogramem:


Świadczeniodawcy powinni wprowadzić do aplikacji AP-KOLCE dane osób oczekujących na świadczenia z zakresu:

1) neurologii oraz urologii – do dnia 30 kwietnia 2025 r. według stanu na dzień 30 kwietnia 2025 r.;
2) nefrologii oraz okulistyki – do dnia 14 maja 2025 r. według stanu na dzień 14 maja 2025 r.;
3) gruźlicy i chorób płuc oraz otolaryngologii – do dnia 31 maja 2025 r. według stanu na dzień 31 maja 2025 r.;
4) diabetologii oraz gastroenterologii – do dnia 14 czerwca 2025 r. według stanu na dzień 14 czerwca 2025 r.”

Aby uzyskać dostęp do aplikacji AP-KOLCE przez świadczeniodawców realizujących ww. świadczenia wymagane jest nadanie przez nich odpowiednich uprawnień administratorowi oraz operatorom. Sposób ich nadawania opisano na stronach 5-9 Instrukcji użytkownika aplikacji AP-KOLCE dostępnej na stronie Centrali NFZ: Komunikat Centrali NFZ.


Aby utworzyć raport, którym powinna zostać zasilona aplikacja AP-KOLCE, należy z poziomu Administratora systemu przejść do zakładki >Pacjenci>Eksport KWX

W nowo otwartym oknie należy określić datę przygotowania raportu. Zalecamy, aby utworzyć raport z datą zgodną z określonym przez NFZ harmonogramem dla wybranego zakresu, pozwoli to zachować ciągłość obsługi pacjentów oczekujących we wskazanych komórkach.

W oknie “Eksport KWX” należy określić, dla których zakresów świadczeń tworzony będzie raport, za pomocą kliknięcia w ikonę obok zakresu:  

Można wskazać jednocześnie kilka zakresów, jeżeli są realizowane w Państwa podmiocie i posiadają taką samą datę przekazania danych.

Następnie określamy miejsce zapisu na dysku dla tworzonego raportu i klikamy “Eksportuj”

Przygotowany plik należy dodać po zalogowaniu do aplikacji AP-KOLCE.

2. Aktualizacja sposobu przekazywania informacji o pacjentach oczekujących do aplikacji AP-KOLCE dla wybranych zakresów

,,Zgodnie z rozporządzeniem harmonogramy przyjęć/listy oczekujących prowadzone są w AP-KOLCE dla świadczeń z zakresu:

1) neurologii oraz urologii – od dnia 1 maja 2025 r.
2) nefrologii oraz okulistyki – od dnia 15 maja 2025 r.
3) gruźlicy i chorób płuc oraz otolaryngologii – od dnia 1 czerwca 2025 r.
4) diabetologii oraz gastroenterologii – od dnia 15 czerwca 2025 r.”


Od wskazanej w harmonogramie daty obsługa pacjentów w powyższych zakresach będzie w czasie rzeczywistym przekazywana do aplikacji AP-KOLCE.

Warunkiem prawidłowego przekazywania danych jest włączenie integracji z aplikacją AP-KOLCE:

… oraz prawidłowa konfiguracja Harmonogramów po stronie aplikacji AP-KOLCE.


Informacje dotyczące przekazywania raportu miesięcznego LIOCZ w okresie przejściowym:

,,W celu zapewnienia ciągłości sprawozdawczości pomiędzy platformami sprawozdawczymi (LIOCZ/AP-KOLCE) określono następujące zasady dla poszczególnych specjalności.

  • neurologii, urologii – ostatnie miesięczne sprawozdanie komunikatem LIOCZ należy przekazać za okres sprawozdawczy „kwiecień”
  • nefrologii oraz okulistyki – ostatnie miesięczne sprawozdanie komunikatem LIOCZ należy przekazać za okres sprawozdawczy „kwiecień”
  • gruźlicy i chorób płuc, otolaryngologii – ostatnie miesięczne sprawozdanie komunikatem LIOCZ należy przekazać za okres sprawozdawczy „maj”
  • diabetologii oraz gastroenterologii – ostatnie miesięczne sprawozdanie komunikatem LIOCZ należy przekazać za okres sprawozdawczy „maj””

3. Usprawnienie sposobu wprowadzania informacji o antropometrii i wyrobach tytoniowych

Na widoku listy zarejestrowanych pacjentów, ikona antropometrii – dostępna będzie tylko u pacjentów, którzy posiadają aktywną deklarację do lekarza. Oznacza to, że w kolumnie z ikoną antropometrii oraz we wszystkich innych miejscach aplikacji, ikona dla takich pacjentów nie będzie widoczna.

Dodatkowo umożliwiono wprowadzenie danych antropometrycznych poprzez kliknięcie w ikonę na widoku listy zarejestrowanych pacjentów. Dane wprowadzone w tego widoku a także dane wprowadzone poprzez kliknięcie w ikonę z poziomu korygowania wizyt z panelu korekt, będą miały domyślnie ustawioną datę wprowadzenia = dacie wizyty.

Rozszerzono zakres produktów, z którymi informacja o wadze, wzroście i wyrobach tytoniowych będzie przekazywana w raporcie świadczeń przekazywanym do NFZ. Sprawozdawczość obejmie wszystkie rodzaje wizyt realizowanych przez lekarza POZ u zadeklarowanych pacjentów.

Aby uniknąć zdublowanych wpisów dokonywanych w danych medycznych, przy zatwierdzaniu danych wprowadzanych w oknie “Antropometria i wyroby tytoniowe” dodaliśmy komunikat ostrzegający o występowaniu aktywnego wpisu w danych z taką samą datą oceny

Użytkownik może zdecydować, czy chce ponownie dokonać kolejnego wpisu.

4. Umożliwiono utworzenie powtórki leków z datą przyszłą

Aby umożliwić zaplanowanie wizyty związanej z powtórką recept na inny dzień, dodano możliwość zmiany daty dla planowania takiej wizyty w oknie Powtórki leków.

Opcja zmiany daty na datę przyszłą jest możliwa tylko gdy aktualnie zalogowany personel wskazuje dla wizyty inną osobę dla jej realizacji.

W przypadku wybrania personelu, który w wybranej dacie nie posiada harmonogramu pracy, pojawi się dodatkowy komunikat. Komunikat ten poinformuje o braku zaplanowanego grafiku dla wybranego personelu.

Jednocześnie, rejestracja takiej wizyty nadal będzie możliwa.

Aby umożliwić szybką weryfikację zaplanowanych grafików, dodano możliwość podglądu grafików pracy personelu, który jest dostępny po kliknięciu w przycisk “Grafik lekarski”.

Dla wizyt zarejestrowanych jako “Powtórka Recept” istnieje możliwość zmiany terminu takiej wizyty. Możliwe jest to za pomocą menu kontekstowego dostępnego pod prawym przyciskiem myszy.

Należy pamiętać, że nie można przenieść takiej wizyty na konkretną godzinę w grafiku. Można dokonać rezerwacji “Poza kolejnością” na inny niż pierwotnie planowany dzień.

5. Dodano obsługę nowego typu rabatu w RUP: „Upust”

W module Rozliczeń Usług Prywatnych wprowadzono nowy sposób obniżania ceny usługi – upust.

Zastosowanie Typu rabatu “upust” pozwala na bezpośrednią edycję kwoty, jaką powinien zapłacić pacjent. Upustu można nadać przez przez:

  • pracownika rozliczającego wizytę, podczas wykonywania akcji rozliczeniowych,
  • pracownika przeprowadzającego daną wizytę, podczas realizacji wizyty,
  • pracownika wykonującego korektę rozliczenia.

Upust można zastosować także podczas wystawiania faktury. W tym celu w polu Typ rabatu należy wybrać symbol “U”. Pozwoli to na edycję kwoty w polu Cena brutto bez rabatu.

Podczas drukowania faktury z upustem, usługa rozliczy się z zastosowaniem obniżonej kwoty, ale bez wskazania rabatu.

W przypadku aktywnej integracji z drukarkami fiskalnymi, usługi, dla których skorzystano z opcji “upust” zostaną rozliczone z zastosowaniem obniżonych cen oraz bez widocznej informacji o rabacie. 

6. Usprawnienie wyszukiwania i wybierania produktów kontraktowych podczas przypisywania ich do poszczególnych komórek

Aby usprawnić import elektronicznej umowy z NFZ oraz konieczność przypisania do każdej z komórek, realizowanych w nich produktów kontraktowych, dodano usprawnienie polegające na automatycznym przypisywaniu do każdej komórki, wszystkich produktów kontraktowych dostępnych w umowie, możliwych do realizacji w danej komórce.

UWAGA: Funkcjonalność będzie miała zastosowanie wyłącznie dla nowo importowanych umów

Dodatkowo, w oknie dodawania nowych produktów kontraktowych, dodano możliwość wyszukiwania produktów według nazwy lub kodu oraz umożliwiono hurtowy wybór kilku produktów jednocześnie po kliknięciu na nagłówek kolumny.

7. Umożliwiono powiązywanie produktów jednostkowych z procedurą ICD9 w POZ

Aby usprawnić proces dodawania informacji o wykonanych procedurach ICD9 podczas wizyty, rozszerzono mechanizm powiązywania produktów jednostkowych z określonymi procedurami ICD9.

W oknie “Procedury” dostępnym z poziomu Funkcji specjalnych lekarza a także z danych Specjalistycznych lekarza z poziomu Administratora systemu istnieje możliwość przypisania do konkretnej procedury ICD9 – domyślnego produktu jednostkowego.

Po przypisaniu takiego produktu w tym oknie i wybraniu go podczas przeprowadzanej wizyty – procedura ICD9 automatycznie doda się do okna Procedury.

Domyślnie – po aktualizacji – wszyscy lekarze POZ będą mieli zdefiniowany podstawowy zakres powiązań wszystkich produktów jednostkowych z procedurami.

Dla nowo dodawanych lekarzy POZ, dodaliśmy specjalną opcję do Danych specjalistycznych lekarza. Są one dostępne z poziomu Administratora systemu “Przypisz wszystkie powiązania POZ”.

8. Zastosowano nowy podział kategorii wiekowych dla dzieci w podglądzie raportu deklaracji

W związku z opublikowanym w dniu 31.03.2025 nowym Zarządzeniem POZ 22/2025/DSOZ. Wprowadza ono nowy podział kategorii wiekowych w deklaracjach dla dzieci. Zaktualizowaliśmy podgląd utworzonego raportu deklaracji oraz podgląd zestawienia liczby deklaracji w Podglądzie rozliczenia raportu.

Obecny przedział wiekowy UBEZPIECZENI 0-6 R.Ż został podzielony na dwa osobne:

  • UBEZPIECZENI 0-2 R.Ż
  • UBEZPIECZENI 3-6 RŻ

9. Dodano filtrowanie wizyt według godzin do listy zarejestrowanych pacjentów

Do widoku zarejestrowanych pacjentów, dodano dodatkowy filtr, dzięki któremu możliwe będzie filtrowanie listy zarejestrowanych pacjentów według planowanej godziny wizyty.

Z poziomu Administratora>System>Ustawienia>System, w sekcji dotyczącej Widoku listy zarejestrowanych pacjentów, dodano możliwość włączenia opcji filtrowania w przypadku określonej liczby zarejestrowanych pacjentów na dany dzień.

Domyślnie opcja jest wyłączona.

Po uruchomieniu filtra, w widoku zarejestrowanych pacjentów pojawi się dodatkowa możliwość filtrowania listy zarejestrowanych pacjentów z podziałem godzinowym.

10. Techniczne/Inne

  • Poprawiliśmy format wydruku dla druków: Dla potrzeb orzekania o niepełnosprawności i dokumentu IPOM.
  • Dodaliśmy możliwość przekazania informacji o dawkowaniu dla recepty rocznej na nierefundowany wyrób medyczny.
  • Przywróciliśmy możliwość dodania ponownie pozycji w kalendarzu szczepień oznaczonej jako usuniętej.
  • Zaktualizowaliśmy statystykę deklaracji.

Dodano nowy podział kategorii wiekowych, zgodnych z najnowszym Zarządzeniem.

  • Zaktualizowano statystykę usług prywatnych.

Dodano obsługę nowego typu rabatu: Upust.

  • Zaktualizowano słownik TERYT.

Aplikacja korzysta z plików cookie. Klikając „Zaakceptuj”, zgadzasz się na przechowywanie plików cookies na swoim urządzeniu w celu sprawnego działania serwisu oraz analizy korzystania z serwisu. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności oraz po kliknięciu w „Dostosuj”